http://re-dizain.blogspot.com/search/label/SAMLING

Kul att du hittat hit!

Välkommen till Re-dizain, en liten värld av retro skandinavisk design från 50-60-70-talet.
Jag är en kulturarvsvårdare och är ständigt på jakt efter nya föremål att forska om. Största intresseområde är tyg!
Ibland blir det tips om "gör själv" saker, loppisfynd och mängder tyg som väcker känslor och nostalgi.
Så glöm inte att följa re-dizain!!!
Lämna gärna kommentar på mina inlägg då hittar jag vägen till dig.


28 dec. 2013

Lite färgglatt tyg kan göra underverk..

 Tvätten från min USA resa i maj strök jag  med mycket hjälp av min man först några dagar innan Jul. Det tar emot varje gång jag ska stryka vanlig tvätt. Med mina retrotyger är det helt annat, dessa stryker jag så fort dom kommit ut från torkskåpet. Nu har jag kommit på mig själv, det ska vara färgglatt och då går det mycket bättre. Så min strykbräda är iklädd i ett tyg som gör mig glad:)


Södra Strömgatan design av Ann-MarieNetterdag, tillverkat av Almedahls och såldes på Ikea (eventuellt andra återförsäljare) på 70-talet. Jag har sett mönstret som Höglunds rullgardin samt som tapet från tiden.


I samlingen har jag ett stort tyg med detta mönster som har varit provtryck och som jag är speciellt mycket rädd om. Det har jag aldrig tidigare visat så var så goda :)


Alltså 3 rapporter som visar hur mönstret växer fram .
Här under ser du tyget med rätt mönster då alla färger är tryckta.


Äntligen har lite tavlor och gardiner i stora rummet kommit upp på väggarna .



Översta platta är av dansk design, Simon för Söholm. Under en från Höganäs, har inte haft tid att forska på vem kan ha formgivit den men jag tycket att den är lite speciell.


 Gardiner i min smak, tunnaste finaste linne som släpper in ljuset vilket behövs i vårt hus. Gardinerna har jag sytt i tyget Angles design Maud Fredin Fredholm som jag fyndade i höstas. 


Lite färgglatt tyg gör underverk ...

Önskar er fortsatt en fin helg !

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin
[Valid Atom 1.0]